COMUNICAT DE PROTESTA

i de suport a l’aturada convocada pel dimarts 3 d’octubre, en protesta per la brutal violència policial contra ciutadans pacífics.

Condemnem amb la màxima fermesa la greu i extrema violència perpetrada ahir per la Policia Nacional i la Guardia Civil contra ciutadans de Catalunya que es disposaven a votar o protegir les escoles i centres culturals destinats a aquestes activitats. Més enllà de qualsevol discussió sobre la legalitat constitucional d’aquest Referèndum, no hi ha cap argument ni raó que justifiqui la terrible brutalitat policial que es va produir contra persones que estaven exercint el seu dret de votar en actituds pacífiques i solidàries.

Una part important dels ciutadans que viuen a Catalunya busquen trobar i desenvolupar un espai on es respecti i es valori plenament la seva cultura, el seu potencial social i econòmic, i la seva llibertat. Malauradament però, des de fa massa temps, aquestes legítimes demandes polítiques, financeres i culturals no han trobat cap ressò en la relació amb l’Estat i això explica la greu situació que vivim en aquest moment.

Des del Govern Central només es parla de diàleg possible dins el marc de la Constitució, com si aquesta constitució fos una deïtat inamovible i superior a tots nosaltres. Però ja s’han oblidat que va ser el mateix Tribunal Constitucional, a demanda del PP i del Sr. Rajoy, el que van trencar el pacte constitucional acordat en la Constitució del 1978 amb el procés fet contra el Nou Estatut de Catalunya (acordat en Referèndum i acceptat pel Parlament de Catalunya, el Congrés dels Diputats i les Corts el 2006). En aquest procés s’anul·len “los tres conceptos utilizados en el preámbulo –y proyectados después a lo largo del articulado– que determinan su impugnación son los de «derechos históricos», «nación» y «ciudadanía de Cataluña»”, a més de nombrosos altres punts importants que també es van anul·lar. Com ja va dir el 2007 el catedràtic de Dret Constitucional, Javier Pérez Royo, aquest recurs i la conseqüent impugnació va ser un veritable “cop d’estat” que va trencar el marc constitucional i va deixar fora d’ell a Catalunya (recordeu el famós comentari “¡Nos hemos cepillado el estatuto!” del Sr. Alfonso Guerra?).

Això va fer comprendre poc a poc, però cada vegada a més catalans, que dins d’aquesta España no hi podia haver futur per una Catalunya digne i sobirana de la seva cultura i dels seus somnis de justícia i progrés. El que ha anat passant aquests darrers 10 anys, aquests últims mesos i setmanes, i finalment la brutal acció repressiva de les forces policials de l’Estat que es van produir ahir a Catalunya contra milers dels seus ciutadans, és la confirmació de la total incapacitat de l’Estat espanyol per comprendre la realitat de la situació: per poder dialogar, i encara més, per viure junts, s’ha de poder-se respectar i acceptar les diferencies.

Comprenem i respectem plenament tots els catalans que se senten també espanyols i catalans al mateix temps, i creiem que en un marc d’igualtat i de respecte, totes les cultures han de poder dialogar i relacionar-se fructíferament. Però en  el moment actual, molts de nosaltres creiem també que l’Estat espanyol ha perdut tota autoritat moral i política, ja que no és capaç d’entendre que una gran majoria de catalans estan farts de tants d’anys de menyspreu, arrogància, injustícia i incomprensió, i sobretot de la seva incapacitat de comprendre el que vol dir sentir-se part d’una altra forma de cultura diferent de la seva.

No hi ha diàleg intercultural possible entre cultures diferents, sense respecte i sense el reconeixement dels drets de cada una d’elles.

Jordi Savall

Fundació CENTRE INTERNACIONAL DE MUSICA ANTIGA