EL FESTIVAL JORDI SAVALL ARRENCA L’1 DE JULIOL A MONTBLANC AMB UN CLAM A LA PAU

El primer cap de setmana de juliol, des del divendres 1 fins el diumenge 3, la ciutat medieval de Montblanc acollirà per primera vegada el Festival Jordi Savall, en la seva segona edició. El Festival Jordi Savall 2022 posa el seu eix en la pau,  amb un programa de concerts i músiques de diverses procedències que vol contribuir a construir societats més empàtiques i dialogants. El reconegut escriptor italià Nuccio Ordine ha estat convidat a parlar de música i pau al concert inaugural.

Jordi Savall, al capdavant del grup instrumental Hespèrion XXI i del conjunt vocal La Capella Reial de Catalunya, inaugurarà el festival que duu el seu nom amb el Còdex del Monestir de Santa María de Las Huelgas, que tracta del “Bestiari de Crist i dels Símbols de la Verge” en un programa de concert que tindrà lloc a l’església de Santa Maria de Montblanc el divendres 1 de juliol a les 21.00 hores.

Dissabte, 2 de juliol a les 21.00 hores, a l’església de Sant Miquel, serà el torn del conjunt vocal Dichos Diabolos, que ha estat seleccionat pel festival com a proposta jove i que interpretarà el Cançoner de Barcelona, un recull inèdit de peces musicals del segle XVI que conserva la Biblioteca de Catalunya. I diumenge 3 de juliol a les 19.00 hores, actuarà de nou Jordi Savall i les seves dues formacions especialitzades en Renaixement per interpretar la música de l’època d’Alfons X el Magnànim i del Regne de Nàpols.

El Festival Jordi Savall, seguint els espais medievals de la Ruta del Cister, continuarà a l’agost amb més propostes al Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, amb un homenatge a Montserrat Figueras a càrrec d’Arianna i Ferran Savall (5/08) i al Reial Monestir de Santes Creus, amb deu concerts més i dues conferències a càrrec del filòsof i poeta Ramón Andrés i de la musicòloga Dolors Bramon.

En paraules de Jordi Savall, “La música és una llengua de conciliació i, sobretot, un instrument de pau i de civilització. Al capdavall, creiem que aquesta és la funció última de l’art i del pensament.”Per aquest motiu, el cartell del festival d’enguany mostra la pintura d’Antoni Tàpies Per la pau I del 1981. Amb el mateix esperit, l’11 d’agost el Reial Monestir de Santes Creus acollirà l’11 d’agost un primer concert dedicat als refugiats, amb la participació del conjunt Orpheus 21 i la col·laboració de músics de diversos països de la Mediterrània  i d’Europa. Volem destacar molt especialment aquest gran concert en commemoració de la Pau que es durà a terme als exteriors del monestir amb un programa que recupera grans obres de G. F. Händel i J. F. Rebel, com els Music for the Royal Fireworks de Händel que celebraven el 1749 la Pau d’Aquisgrà.

Per la seva banda, els alcaldes dels dos municipis que promouen el Festival Jordi Savall, Oriol Sendra, alcalde d’Aiguamúrcia i Josep Andreu, alcalde de Montblanc, han manifestat el seu «entusiasme en sumar-se a aquest gran esdeveniment que forma un triangle privilegiat al sud de Catalunya i que servirà per destacar encara més la bellesa medieval amb la musical i a activar encara més la vida cultural i econòmica d’aquestes poblacions. »

Segona edició del Festival Jordi Savall

El Festival Jordi Savall es va crear l’agost del 2021, coincidint amb el 80è aniversari del Mestre Savall, per reivindicar la importància de la recuperació del patrimoni cultural i musical al segle XXI, tot promovent el reconeixement i la difusió del llegat musical de Jordi Savall en els més de cinquanta anys que ha dedicat a la recerca, la investigació, la pedagogia, la interpretació i la difusió del patrimoni musical.

Promoció cultural de la Conca de Barberà i de tota la província de Tarragona

A més, el Festival Jordi Savall esdevé una oportunitat de promoció cultural i d’impuls econòmic i turístic per la província de Tarragona, especialment per a les comarques de l’Alt Camp, la Conca de Barberà i el Camp de Tarragona. Compromès amb aquest territori, el festival vol potenciar i donar a conèixer el patrimoni cultural i natural d’aquesta regió amb una proposta d’excel·lència i de projecció internacional que té voluntat de continuïtat i la capacitat d’establir un eix cultural entre els diversos espais històrics de la zona vinculats a la ruta del Cister, com seran enguany el Reial Monestir de Santes Creus, la vil·la de Montblanc i el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet.

Un festival del patrimoni arquitectònic, històric i musical

La directora de Patrimoni de la Generalitat de Catalunya, Sònia Hernández, ha destacat en la roda de premsa de presentació que ha tingut lloc al Palau Moja aquest dimecres 20 d’abril, a la seu d’aquest àmbit del Departament de Cultura, que “amb la voluntat de reprendre aquest important vincle entre el patrimoni monumental i musical, el Festival Jordi Savall torna a situar el Reial Monestir de Santes Creus com un dels referents entre els grans festivals musicals de Catalunya i allarga la seva mirada sobre les terres de la Ruta del Cister.”

Promoció de talent jove en l’àmbit de la música antiga

A més, el Festival Jordi Savall contribueix a la tasca de projecció de joves talents musicals i de propostes de gran qualitat i originalitat amb un repertori que abraça des de les músiques medievals fins a les peces del classicisme, i que inclou les músiques mediterrànies i orientals.

El Festival Jordi Savall compta amb la col·laboració del Departament de Cultura, la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament d’Aiguamúrcia, l’Ajuntament de Montblanc i la Fundació Banc de Sabadell. També compta amb un patrocini de les empreses Trias, SAS i UPRA.

Tota la programació i venda d’entrades a: http://festival.jordisavall.com

Per a més informació: comunicacio@fundaciocima.org / mitjans@montblanc.cat