Homenatge a Daniele Carnovich

Un home i una veu de qualitat

Estimats amics, a l’alba d’aquest primer dia de tardor, Maite Arruabarrena ens va anunciar una tristíssima notícia: en Daniele Carnovich, el seu estimat espòs i pare dels seus fills Angela i Andoni, ens havia deixat després de llargs mesos de lluita contra una implacable i dolorosa malaltia.

Ja fa gairebé 40 anys, vaig tenir la sort de conèixer en Daniele durant els assajos a Basilea de les Vespres a la Beata Verge de Claudio Monteverdi amb al cor de Centre Musica Antica di Padova, magnífic conjunt vocal que l’havia convidat per a aquest projecte . Durant unes audicions que vaig fer amb els solistes principals del conjunt, vaig poder descobrir tota la bellesa de la seva magnífica veu de baix profund i la seva qualitat musical com a cantant.

Des de llavors i fins el 7 de gener, Daniele ha estat durant gairebé 40 anys col·laborant fidelment amb la seva veu i musicalitat inconfusibles, com a solista i com a baix fonamental del grup vocal, amb Hespèrion XX / XXI i amb la CAPELLA REIAL DE CATALUNYA. Queden així centenars de concerts arreu del món, milers d’hores gravant a Cardona fins ben entrada la nit, bellíssims enregistraments del Llibre Vermell de Montserrat, dels Cançoners dels Segles d’or i de les obres de Joan Cererols, Tomás Luis de Victoria, Francisco Guerrero, Cristóbal de Morales, Joan del Encina, Claudio Monteverdi, Heinrich Ignaz Franz von Biber, J.S. Bach, Antonio Vivaldi, W.A. Mozart, fins Arvo Pärt, en els que la seva veu profunda i cantabile, la seva dicció eloqüent i expressiva van posar la seva marca i empremta inconfusibles. Experiències inoblidables que sempre ens acompanyaran en el nostre personal refugi de la memòria, juntament amb el meravellós record de la seva amistat i les seves qualitats com a persona. Va ser sempre per a tots nosaltres, un company de ruta savi, sensible, generós i sempre capaç de generar un ambient de cordialitat, de bon humor i de confiança en el seu entorn.

Estimat Daniele, en el nostre món et trobarem molt a faltar, però l’esperit del cant i de la teva amistat sempre estarà amb nosaltres, perquè els que t’admirem i t’estimem, mai t’oblidarem. Descansa en pau i que la bella música celestial t’acompanyi en el teu últim viatge.

Jordi Savall i Maria Bartels,

els cantants de LA CAPELLA REIAL DE CATALUNYA, els músics d’Hespèrion XXI i de LE CONCERT DES NATIONS i tots els col·laboradors de la Fundació CIMA i d’ALIA VOX.

Bellaterra, 21 setembre 2020